Edellinen
Motopark-11 treenit
Botniaring-11
Kemora-11
Ahvenisto-11
Motopark-11

 

 

 

 

KAUDEN 2011 TAPAHTUMAT

29.1.2011

No niin ja kauden kirjoittelu avataan nyt. Olen hämmästynyt vähän itsekkin tätä että olen jo näin aktiivisesti tekemässä sekä päivitystä että kilpuria. Projektien pääpaino on ollut tuon Zetan korjaamisessa. Ensin fiksasin briteistä tulleeseen koneeseen ehjät huohotin- ja tyhjäkäynnin ohjausletkut, sitten uuden vesipumpun ja tulpat sekä moniurahihnalle kiristinlaakerit ja kiristinsylinterin. Kävin konetta läpi huolellisesti jottei tulisi mitään tyhmää vikaa heti kättelyssä. Luonnollisesti laitoin uuden öljynsuodattimen ja ilmansuodattimen. Kardaaniin piti ostaa tukikumi kun entinen oli näköjään revennyt, samalla tuli myös laakeri. Tallin kattoon piti ensin rakentaa siltanosturi että sain entisen koneen pois ja uuden tilalle. Koneen paikoilleen nosto ei ollutkaan ihan iisipiisi kun tilaa on Naftisti. Vinkkinä muille, kone menee kyllä paikoilleen vaihteiston kanssa mutta ensin pitää ottaa pois ohjaustehostimen pumppu, saastekierrätyspumppu, kampiakselin hihnapyörät ja kiristinrulla. Pakosarjat olisi viisain olla poissa paikoiltaan, oli todella ahdas sivusuunnasta ja aivan naarmuitta ei runkopalkki selvinnyt. 

 

Kilpuriinkin on jo päästy hommia edistämään. Kävin hakemassa Joensuun koneistamolta oikaistun kampiakselin, poratun lohkon josta oli myös aarporattu runkolaakerilinja sekä tarkastetut veivit. Sitten tilasin Virtalalta keveähkön vauhtipyörän, 3,1kg ilman hammaskehää ja 3,8 sen kanssa. Ei paha. Nyt pitäis alkaa kokoamaan nippuun lohkoa. Tehdasuusi kansi lähti JP-Autotuningille odottamaan kannentekijälle lähtöä. Osia ei oikeastaan puuttuisi mitään, tai riippuu minkälaisen nokka-akselin laitamme, jos ei entinen käy niin sitten se pitää ostaa vielä. Muutoin löytyy hyllystä kaikkea, on uutta säädettävää nokkapyörää ja präniköitä keinuvipuja, ARP kannen pinnapultteja sekä veivinpultteja. Crank scraper eta lohkolle jne namia. Kiireisin osa on kansi, se pitää saada nopeasti työn alle. Muuten ei isommin ole paniikkia. Vauhtipyörään ei näköjään käynytkään se hammaskehä joka oli hyllyssä vaan pitäisi olla joku toinen, mitta eroa on n. 0,5mm. Tiltonin kytkin pitäisi vielä uudistaa, kytkinlevy pitäisi tilata, sitten olisi sekin valmis, vauhtipyörään se käy suoraan kiinni onneksi. Sen hammaskehän jälkeen pyörivät massat pitäis vielä tasapainottaa.. Sitten voisi koota koneen. Uudet JE-männät ovat ihan ok, niillä saa puristussuhteeksi n. 11,5-12,5 riippuen kannentiivisteestä ja lohkon korkeudesta. Voikun olisi jo huhtikuun viimonen, vähän jänskättää miten se vetää kisassa! 

Korin osalta tilanne on se, että etupuskuri/spoileri on käynyt muotin teossa. Heti kun saan sen takaisin vien etu- ja takaspoikat maalarille, samoin kilpuri menee katon maalaukseen. Korille ei muuta tehdä. Sitten pitäis vaihtaa perä, fiksata takaripustusta vielä hieman ja mielellään huoltaa iskarit jne jne... Ai niin, ja lisätä lyijyä joku kymmenen kiloa koriin...

 

2.3.11

Jopas vain, kopistelin kilpurin päältä lumet ja ajoin sen talliin sulamaan. Lähti kerta yrittämällä pyörimään. Moottorikin hitaasti etenee, nokka-akseli on tilattu, kantta työstää tekijä innolla juurikin nyt, lohkoon pitää tilata vielä laakerit ja koe kasata se kertaalleen. Kansi tulee täysin valmiina välykset säädettyinä joten se ei vie aikaa onneksi enää sitten. Myös spoilerit ja uusi etupuskurihässäkkä pitäisi alkaa laittamaan.

 

Kilpuri joutui, nyyh, ulkoruokintaan Zetan takia...

Enimmäkseen aika on nyt mennyt Zetan kimpussa. Siihen on tullutkin tehtyä 1tä ja2sta. Kasasin koko tekniikan, ja laitoin kardaaniin uuden tukilaakerin ja kumin. Lorautin öljyt koneeseen ja vaihdoin uuden polttoaineensuodattimen. Kokosin pakoputkiston uusin tiivistein, ja korjasin kytkintyösylinterin. Niputin vaihteensiirtäjät ja näpräsin johtosarjan. Vaihdoin ristuksenmoisella työllä vielä paisuntasäiliölle menevän vesiputken uuteen. Vahingossa kokosin sinne Evo M3 putken joka on erilainen. Arvatkaa vaan oliko helppo vaihtaa, mentiin päivän verran taakseppäin kun piti purkaa niin paljon. Pariin kertaan kävin kuvaamassa Kuopiossa Avain Vaunussa myynnissä olevasta Z3Mstä miten kaapelit ja putket ovat tehtaalla laitettu. Välillä tilasin briteistä lisää osia ja niputin hiljalleen koneen ympärykset valmiiksi. Ja sitten viimein kone pyörimään. Ensin pyöri ok, sitten alkoi kolisemaan, ja kolisemaan ja Kolisemaan... Onneksi syyksi paikallistui löysälle jäänyt vesipumpun hihnapyörä. Näpräsin sen kireälle ja sitten alkoi kone pyöriä hiljaisemmalla äänellä, jee! 

Ebaystä onnistuin ostamaan AC Schnitzerin race alustan. Sport alustassa on isot jouset, Race alustassa on korkeussäädettävät etutolpat ja kynäjouset. Bilsteinit olivat vielä ihan ok kunnossa ja kasasin takapään jo valmiiksi, etupäähän puuttuu vielä että saan tolppiin prässättyä uudet liukuhelat. Etujarruihin löysin Ebaystä Zimmermannin uritetut ja reijitetyt levyt uusilla paloilla. Vielä pitäisi bongata siistimmät jarrusatulat niin voisi kasata keulankin. Irrottelin myös puskurit, kuskin helman ja lokarit. Ne pitää matata ja viedä JP-Autotuningille maalattavaksi. Muut olivat oikein hyvässä maalissa mutta sävy ei ollut kohdallaan, vain helma pitää maalata naarmujen takia. Joku on korkokengillään hangannut helman inhan näköiseksi. Eilen ja tänään projektina oli sähkölasien jumittumisen selvittäminen. Vika oli iso-oireinen mutta pieni korjattava, laitoin valkovaseliinia kaikkiin liukukiskoihin, ja spreijasin teflonia sinne minne ei saanut vaseliinia, sitten silikonia kangasliukuun etuosaan. Ja vóila, ikkuna alkoi toimia kuin uusi. Varmuudeksi sama käsittely vänkärin ikkunaan joka sekin alkoi toimimaan äänettömämmin ja nopeammin. Tilasin Schmiedmannilta 140 osaa Zetaan :) Tosin suurin osa oli ruuveja ja prikkoja jne ruosteisten tilalle. Tosin myös pari uutta etumuovien kannaketta umpiruosteisten tilalle. Ostin Puolasta alkuperäiset työkalusarjat, siitä puuttui original meisseli joten se piti tietysti tilata. Kovaa kattoa varten piti tilata original torx-meisseli, kuskin penkistä oli rikki sähkösäädön nuppi joten sekin piti laittaa uusi. Hiljalleen se siitä valmistuu, olisi parempi valmistua kun pitäisi päästä täysillä kilpurin kimppuun!! Zetoriin siis vielä maalauksia, peräkontin verhoilu repsottaa, vänkärin penkin korkeussäätö on jumissa ja etutolpat ja jarrut ja sitten alkaa olla valmis. Jaa, no pitänee vaihtaa peräöljyt ja vaihteistoöljyt varmuudeksi. 

Just kun se oli kasassa.

Ja sitten osiksi.

 

13.3.2011

Pääpaino on projekteissa ollut yhä Zetassa. Olen purkanut siitä vielä lisäksi vänkäripuoleisetkin lokasuojat ja helman. Päällimmäinen ongelma oli helman ruostelaikut, kivet olivat hakanneet massat irti. Lisäksi helmojen takana oli erittäin paljon hiekkaa ja likaa, ne olisivat olleet läpiruosteiset jonkun vuoden kuluttua. Ajoinkin auton pihalle ja painepesurilla puhalsin helmakotelot myös sisältä puhtaiksi. Ajoin pikkulenkit kadun päähän ja takaisin pariin kertaan, ihan hyvin toimii tekniikka! Jaksoi myös sutia kesärenkailla lumella joten varsin voimakkaan vaikutelman sain ;) Ovipaneelit purin ja putsasin sekä käsittelin hoitoaineilla. Lisäksi vaihdoin ovipaneelin kaiutinkotelon tehdasuuteen. Oli ritilä rutussa. Huomasin että tankinläpälle on myös näköjään lukitus ja moottori joka ohjaa sitä. Siitä oli vaijerinpää poikki joten sen joutuu uusimaan myös.  

Kilpurikaan ei aivan unholaan ole jäänyt. Rakentelin yhden päivän etupuskurin kiinnityksiä ja hinaussilmukan reikiä yms. Nyt vielä kun löysin jarrujen ilmanottoaukon muotin niin pääsen ne laminoimaan. Takaluukun löysin myös uuden joten siihenkin pääsen spoilerin kiinnityksiä tekemään. Posti toi myös uuden Schrickin nokan sekä laatikon keinuja. Schmiedmannilta on tulossa uudet epäkeskot keinuihin sekä venttiilien lukot ja kumit. Lähetin kampuran ja vauhtipyörän tasapainotukseen ja hieron kauppoja kytkinlevystä. Konkreettinen koneenrakentaminen ei vielä ole päässyt vauhtiin kun osat ovat pitkälti vielä maailmalla. Odotellaan.

 

18.3.2011

Prässin puute oli niin akuutti että piti käydä kaupassa. Huvittavaa kun prässissä on painemittari jonka avulla voi laskea että paljonko on tonneja pelissä. Painoin zetorin etutolppiin uusia heloja paikoilleen ja helan painaminen ei saa viisaria edes liikahtamaan.. Kuitenkin jos lyömällä noita laittaa niin tanakasti saa pieksää. Kun helat oli viimein paikoillaan otin tolpat ja etujouset ja vein ne soodapuhallukseen. Soodapuhallus on mielenkiintoinen tapa putsata mitä tahansa. Sillä voi puhaltaa vaikka maalit lokarista, tai spraymaalit graniittiseinästä. Soodahiukkasen osuessa maaliin se räjähtää samalla irrottaen maalin. Metalli tai mikä tahansa kovempi maalin alla ei kulu ollenkaan. Siksipä se on esim jousen puhdistamiseen paras mahdollinen tapa. Tässä ko. firman sivut http://oktimpurit.suntuubi.com/?cat=9 ja tässä Youtube pätkä siitä http://www.youtube.com/watch?v=Ey3G1slWH9A

Prässi oli muuten ok, mutta työsylinterin ruoja on vaakatasossa ja vie tilaa, pitää tehdä sarana että saa pystyyn siksi aikaa kun ei ole käytössä.

 

23.3.2011

Männänrenkaiden katkovälyksien kimpussa on mennyt aikaa. Ne ovat kaikki liian tiukat tehtaan jäljiltä ja viilaamista piisaa. Kun tuo viilaaminen on niin ärsyttävää kuin se on, investoin männänrengas-smirgelin. Ei maksa montaa kymppiä ja on helppo homma tehdä välys. Täysin ongelmaton tuo ei ole, männänrengas pyrkiin avautumaan ja renkaan päästä meinaa tulla vino. Jonkinlainen siirrettävä stoppari pitäisi vielä tehdä tuohon jos haluaisi oikein hyvän siitä. Virallisen ohjeen mukana pitäisi stressilevyn kanssa tehdä tuo mittaus, mutta ehdin jo antaa lainaan kaverille stressilevyn. Kannen tekijälle soittelin ja ei ollut kansi vielä valmis, kampiakselin tasapainottajalle soitin ja ei ollut vielä valmis kampura. Vaihteiston huoltajalle soitin myös ja ei ollut vielä avannut laatikkoakaan. Pahalta taas näyttää kun en ole ollut ahkera ja seuraava kisa on jo todella lähellä.. Viisi viikkoa enää kisaan. Onneksi auto on valmis viime kesän jäljiltä, se tosin ei ole riittävän nopea, se syö öljyä armottomasti ja mitään suunnittelemiani parannuksia ei ole ehditty tekemään.. 

Aika ahdas välys, varmaan 0,1-0,2mm kun pitäisi olla n. 0,55mm

Ja käsin pyörittäessä ehkä n. 10krs ja välys on mitassaan.

 

7.5.2011

Motopark tuli ja meni. Kisoja ei sitten ollutkaan, kävimme toki treenaamassa ja siitä enemmän omalla sivullaan. 

Ennen treenejä; Ennen treeniä virkistyimme ja purimme takaripustuksen ja fiksasimme sen kuntoon sekä säädimme pyöränkulmat kohdilleen. Korjasimme myös dataloggerin pyöräanturin jotta saimme loggauksen pelaamaan. Piti myös ladata softat ja ajaa ajurit joka ei ollutkaan ihan mikään pikkuhomma. Oikean ajurin löytämiseen meni aikaa, ja sitten piti vielä opetella datan tulkkaus yms. ohjelmien käyttö. No ne saatiin kuitenkin kuntoon ja tarkistimme myös loggerin säädöt jotta nopeudet yms. näkyy oikein. Jarrupalat olivat kuluneet omituisesti ja tästä soittelinkin useampia puheluita ja lopputulos oli että olimme aiemmin ajaneet DS 2.11 paloilla ja siirryimme sitten DS2500 paloihin. Tuossa välissä olisi pitänyt puhdistaa jarrulevyt jollain karkealla, esim. 3M mustalla hiomalaikalla. Nyt eri palamateriaalit reagoivat huonosti keskenään. Lisäksi jarrulevyissä ei ollut uria joten mahdollisesti pöly oli palanut kiinni osassa paloista niin että niihin oli muodostunut korkeampia kohtia. Korjaus; kaikki takajarrupalat CNC koneistajalle oikaistavaksi, niissä on pintaa niin että niillä ajetaan vielä koko kesä. Etujarrupalat oikaistiin myös mutta laitettiin laatikkoon ja uudet paikoilleen. Uudet etujarrulevyt olivat olleetkin jo vuoden odottamassa, takajarrulevyt piti käydä Motonetistä hakemassa ja sitten kaikki koneistajalle urien koneistukseen. Hän tekikin hienot urat jotka voi ihailla tekniikkasivuilta. Kävin hakemassa myös uudet etujarruletkut vanhojen ja todella resujen tilalle. Uudet öljyt perään ja laatikkoon ja siinä se alkaakin olla valmiina treeneihin.

Treenien jälkeen; Projektit ovat varsin selvät. Auto pelaa ihan ok mutta syö järjettömästi öljyä. Syylärin tilasin uuden ja vaihdoinkin jo paikoilleen treeneissä rikkoontuneen tilalle. Dataloggeriin ostimme pari uutta anturia jotta saamme myös polkimienasennot dataan mukaan, ne pitäisi vielä asentaa. Sitten perän ja vaihteiston öljyjen tarkastus. Pakoputken tiiviste vuoti aivan hillittömästi ja vaihdoin siihen uuden ja laitoin vielä pakoputki tahnaa väliin. 

 

      

Kaitpa tuo jo olikin aika vaihtaa syyläri. Vanha oli käytettynä ostettu ja todella tukkoinen ja rutuinen. Erikoisinta oli että uusi oli tasan 1kg kevyempi. Uusi oli Nissen tarvikesyyläri mutta aivan samanlainen 324td syyläri. En ymmärrä miten se voi olla noin paljon kevyempi muutoin kuin että vanhassa on jotain sinne kuulumatonta sisällä 1kg. Kattilakiveä tms?

Nyt ennen kisaa olisi vielä muutamia juttuja tehtävänä. Loggerin anturit ja koneeseen uudet öljyt. Tilasin Saksan Ebaysta 12 litraa Castrol TWS 10w-60 öljyä. Hintaa jäi rahteineen 47€/4litraa eli n. puolet Suomen hinnasta.

 

22.5.2011

Pakkelin sivelyä ja hiomista. Etupuskuri on nyt taas enemmän sen näköinen kuin sen kuuluukin. Valmistelin myös takaluukkua ja takaspoileria maalaukseen. Syylärin vaihdoin ja pesin koko jäähdytysjärjestelmän pesuaineilla. Huuhteluun meni varmaan 100 litraa vettä kun tuntui että pesuainevaahtoa tulee joka raosta.. Ilmanputsarin original imuletku joka menee maskille on pudonnut näköjään pois ja uusi pitäisi jostain löytää. Muuten ei oikein mitään osaa edes tehdä autolle, johtosarjoja vähän fiksailin jalkatilassa, niputin niitä yhteen. Kävin hakemassa uuteen koneeseen runkolaakerit ja veivinlaakerit, tilasin stefat ja unohdin imu ja pakosarjan tiivisteet. Olen pessyt paaaljon pultteja ja muttereita jotta kaikki olisi valmiina kun pääsen viimein kokoamaan koneen.

12.6.2011

Long time no write. Eipä ole ollut kovin upeat tunnelmat kun ainoa kisa meni ihan pieleen ja uusi kone ei valmistu vaikka kuinka haluaisi. Kannen tekijä ei saa aikaiseksi mitään, jo neljä kuukautta sitten ostimme ko. kansityön.. Sitten kun viime viikolle piti saada kone kasaan jotta ehdimme vielä kisaan, niin ei ensinnäkään kansi valmistunut, sitten Jenkeistä tuli viesti että kannentiiviste on palautunut rikottuna lähettäjälle (UPS matkalla taitettu kaksinkerroin) ja Englannista tulee tieto ettei kytkinlevyä saada ajallaan toimitettua. Sekä kannentiiviste että kytkinlevy oli tilattu 2-3vk aiemmin joten piti ehtiä ihan hyvin. Uusi kone ei siis valmistu vaikka minkä tekisi.. Olen valmistellut koneen tuloa, laittelin uudet stefat koteloihin, koekokosin lohkon jotta varmasti kaikki sopii pyörimään ja öljypohjasta irrotin vakion loiskelevyn jotta saan kaiken kovettuneen likaisen öljyn pois sen takaa. Muutoin kaikki siis oliis valmiina kun vain saisin kannen, tiivisteen ja kytkinlevyn.. Lisäksi kun autoon pitää uuden koneen myötä lisätä painoja niin tilasin uudet kulmapainovaakat US-Partsilta, ja nekin olivat loppu ja jälkitoimituksessa eli tulevat joskus 1-4vk sisällä. On se nyt vaikeaa perhana saada yksi kone valmiiksi.. Seuraavana onkin jo sitten 24 tunnin kisa, sinne ei varmaankaan raaski laittaa tätä uutta konetta joten pitänee vaihtaa venttiilinvarrenkumit tähän nykyiseen koneeseen ja lähteä sillä sinne.

Onneksi jokin valmistui sentään, eli Zeta on ajokunnossa viimein. Siihen onkin tullut käytettyä melkoisesti aikaa ja intoa jotta se olisi kondiksessa. Ongelmia on vielä sähköissä, pieniä onneksi, sisävalo ei pelaa kuten pitäisi jne. 

 

13.6.2011

Sekin vielä, Jukka kävi pyörähtämässä tallilla ja huomasi heti että koekootussa lohkossa yksi mäntä on vinossa. Kun tarkastelimme sitä tarkemmin huomasimme että vinoumaa on todella paljon, eikun se ja toinenkin hieman vinossa oleva pois ja mittailemaan. Molemmat olivat vääntyneitä.. Veivit olivat käyneet koneistamolla mitattavina mutten tajunnut pyytää suoruustarkistusta. Olisi pitänyt.. Aivan kiero, varmaan ovat koneesta johon on päässyt vettä palotilaan. Hohhoi, olipa hyvä juttu. Veivi oli niin kierossa että olisi leikannut sekä mäntä että veivin alapää kiinni ainakin pahemmin vääntyneestä, ja ehkä toisestakin. Ei voi koskaan olla riittävän tarkka näissä hommissa. 

Varmuuden maksimoimiseksi tilasin täydellisen uuden vesiletkusarjan jenkeistä. Siinä pitäisi olla kaikki lämppärin letkutkin, eli kun uusi kone tulee niin siihen sitten nuokin. Vielä pitäisi kalkuloida josko raskisi ostaa uuden moottorin johtosarjan, sekin on aiheuttanut pätkimistä, luulen. Ja laturi pitäisi ostaa tehdasuusi. Sitten olisi käytettyä vain kampiakseli, veivit ja lohko koko koneessa.

 

25.6.2011

Yllättyköön ken haluaa, mutta uusi kone ei ole valmis, eikä kannentiiviste ja kytkinlevy ole saapunut vieläkään.. Edellisestä botniaringistä luovuttiin koska sinne olisi pitänyt lähteä nykyisellä moottorilla. Jotain kuitenkin, eli saimme kannen kotiin. Kansi on koottuna venttiilien osalta mutta keinuvivustot ja imu/pakosarjat pitää laittaa. Nyt olenkin sovittanut imusarjan tiivisteitä sun muuta pientä mutta vaivalloista. Kaikki oheisosat on pestynä rivissä ja loiskelevystöjä olen suunnitellut ja pyöritellyt. Öljypohjasta purin alkuperäisen loiskelevyn pois jotta sain pestyä sen takapuolelta tahnamaiset vanhat öljyt pois. Seuraavana siis 24h josta on tarjolla tuplapisteet. Sinne yritetään lähteä tosissaan ottamaan läjä pisteitä jotta päästäisiin vielä mukaan Rankingiin. Aluemestaruudessakin olemme jääneet Rookieta niin pahasti jälkeen ettei ilman 24h menestystä ole asiaa loppupisteissä mittelemään. 

Zeta vie pahasti aikaa, mutta kun se on niiiin paljon mukavampi rakenneltava kuin iänaikainen kilpuri. Kilpurissa ei ole mitään kohtaa jota en olisi keskimäärin kahdesti jo tehnyt. Zetassa on monia hauskoja haasteita kun yritän saada kaiken toimimaan kuten tehtaalta lähtiessä. Pari viikkoa etsin syytä siihen ettei keskuslukitus lukitse ovia. Purin kaiken kojetaulun puolivälistä alaspäin, mittasin kaikki tunnistimet ja tarkistin kosketukset. Ja sitten melkein vahingossa huomasin että ovikytkin on kulunut niin ettei ovi yllä painamaan muutoin ehjää kytkintä pohjaan.. Purin myös konsoliston atomeiksi ja vaihdoin kaikki polttimot, myös ehjät jottei tarvitse ihan heti avata uudelleen. Näpräsin vänkärin penkin osiksi kun sähkösäätö ei nostanut ylös-alas, moottori oli jumissa. Samalla irrotin verhoilut ja vaihdoin katkenneen turvavyönohjaimen. Opiskelin sähköjärjestelmää ja totesin että vakionopeudensäätimen saa toimimaan kun laittaa valmiiseen johtosarjaan kääntömoottorin, boksin ja vivun rattipylvääseen. Ebaystä ostin moottorin ja vivun rahteineen 60€. Tästä voikin hyvin havaita että aika on mennyt ihan vääriin asioihin. Kilpuri ja moottori olisivat jo neljään kertaan valmiit kun en olisi tuon zetan kanssa nysvännyt.

 

30.6.2011

Kaksneloseen valmistautuminen lähti täyteen vauhtiin. Eli, sain motivoitua itseni liikkeelle. Kävin hakemassa uuden laturin ja tilasin venttiilinvarrenkumit. Pääsen opettelemaan miten ne vaihdetaan kokonaiseen koneeseen. Perän otin irti ja vaihdoin takakannen 24 käyttöön tulevaan perään. Vaihteistoon vaihdoin öljyt ja havaitsin että kardaaniin pääsee vaihtamaan takimmaisen nivelen. Pesin ja puunasin uuden perän ja kun olin laittamassa sitä paikoilleen havaitsin syyn siihen että välillä perästä on kuulunut kolahdus. Takakannakkeen etuosa on revennyt poikki.. Oli keskeytys taas lähellä. Osia on tulossa taas kärrylastillinen jotta saan auton täyteen iskuun jossa se toivon mukaan kestää 24 tuntia.. 

 

7.7.2011

Heikolta näyttää kisan järjestäminen, 15 ilmoittautunutta. Taktikoinkin ja en vaihda venttiilinvarrenkumeja ennen kuin kisa on varma. Kone on menossa vaihtoon kaksnelosen jälkeen joten turhaa siihen on tehdä mitään jos sillä ei ajeta nyt. Takajarrulevyjen keskitys oli huono ja sinne piti teettää ohuet soviteholkit. Hammastangonsuojakumi oli pompannut pois paikoiltaan ja huomasinkin että keväällä vaihtamani on muuten sopiva mutta jostain syystä lyhyt ja maksimikäännössä vasempaan kumi venyttyy niin ettei ratti meinaa enää kääntyä. Omituista. Laturinkiinnitys tuotti uskomattomia pikkuongelmia ja siihen on mennyt monen päivän vähäiset työajat. Lopputuloksena se on nyt viimein paikoillaan ja odottaa sähköjen tekemistä. Tässä välissä laitamme myös jo viime vuonna ostetun pienen kisa-akun. Siirrän sen konehuoneeseen joten koko kaapelointi + kiinnitykset menevät uusiin. Painojakauman kannalta uusi paikka on tavallaan jopa parempi kuin peräkontissa, kevyempi tästä tulee myös kun akku painaa jonkun 6-8kg vähemmän kuin nykyinen ja massiivinen kaapeli peräkonttiin jää myös pois, se painanee kuitenkin 2-3kg ja on nyt kuskinpuolella autoa joka on painavampi puoli. Kulmapainovaakat eivät ole tulleet vieläkään, pahus. Jos tämä kisa peruuntuu niin sitten seuraavaan laitetaan myös uusi kone joten alkaa olla auto hyvässä mallissa sitten sinne, vielä kun ehtisi huoltamaan iskarit niin a vot.

 

17.7.2011

No sehän sitten peruttiin se kaksnelonen. Mutta onneksi Momo järjesti harjoituskisan siihen ja saimme ajaa ihan kuuden tunnin kisan aika-ajoineen kaikkineen. Paikalla oli mm. Metaline, AR, Roundrunners, Nonbros ja XO joten ihan kisanmakua saatiin mukaan tähänkin treeniin. Autossa ei ollut koko kisan aikana kerrassa mitään vikaa ja ainoatakaan naarmuakaan ei tullut joten nyt pääsen keskittymään uuden koneen rakentamiseen. Vielä pitää viedä joitakin osia koneistamolle tarkastettavaksi yms. Öljynloiskelevyt pitää myös viimeistellä, sitten voinkin jo koota koneen. Voipi olla että jo parissa viikossa se on menossa paikoilleen ja pääsemme säätämään autoa. Ahvenistolle ehdimme kevyesti, jos ei mitään ylläripylläriä tule tässä välissä. Suunnittelemamme sarja ensivuodelle on hyvässä nosteessa tiimien keskuudessa ja saamme AKKsta varmistuksen tällä viikolla siihen, onnistuuko sarja.

Tiimi sai myös uuden sponsorin, Tengtools on suuri ja edullinen työkalutoimittaja. Meillä on ollut Tengtoolsin työkaluja jo viime kesästä, ja nyt kannamme Tengtoolsin värejä ylpeinä! Logo on tyylikäs?!

 

19.7.2011

Kova on vauhti päällä nyt tuon endurance auton kanssa. Viimein on Zeta riittävän valmis ettei siihen mene aikaa ja töissäkin on kohtuullisen kiireetöntä. Kasasin kannen eilen illalla imu- ja pakosarjaa vaille. Tänään noudin stefan ja O-renkaan nokka-akselille sekä tilasin moottoriin viimeisiä nippeleitä. Pakosarjan kuparimutterit mm. olivat loppu joten vielä menee loppuviikkoon kannen osalta. Sitten aloitan lohkon koekokoamisen ja viimeistelen loiskelevyt. Sytytyspuolan tilasin US-Partsilta ja kulmapainovaakatkin tulevat samassa kuormassa. Pääsen käyttämään auton vaakoilla ennen kuin puramme sen. Näkee sitten hyvin miten kulmapainot paranevat tässä yhteydessä. Tavoite on 50/50/50 painojakauma kuskin kanssa. Pääsemme laittamaan niin paljon lisää lyijyä että yhdessä akku yms. muutosten kanssa, sekä koneen keventyessä, saamme painoa 50kg lisää taka-akselille, tästä osa on vähentynyt etuakselilta. Nopeuden kannalta siis oikein mukavia juttuja, paitsi että 50 lisäkiloa jarruttaa n. 0,5s/krs. Aika paljon pitää auton nopeutua jotta nettohyötyä jää kierrosaikaan.

 

23.7.2011

Upeeta kun on omat vaakat. Erittäin mielenkiintoista infoa sain tästä painojen sijoittelusta. Kun löin autoon puuttuvat 30kg, jotka siis uudella moottorilla pitää laittaa lisää, ja laitoin bensaa tankkiin 20litraa, sain painojakaumaksi vasen-oikea 50/50 ja ristipainot 50/50. Harmittaa, mutta etu-taka jää vieläkin 55/45, ja takana tietty vähemmän. Tuolle on jotakin tehtävissä, mutta pitää vielä vähän jotain pohdiskelle lisää, jospa keksin jonkin ratkaisun jolla tuota parannetaan, 50/50 etu-taka jakaumaa tuskin sentään saan tehtyä, mutta yritetään kuitenkin. Kansi on vieläkin hieman vaiheessa, sain kuitenkin pakosarjan mutterit ja viimeisen mutterin keinuvipuihin, eli nyt pääsen tekemään kannen valmiiksi asti, ja sitten lohkon kimppuun.

Intercompit valmiina työhönsä

 

29.7.2011

Erikoisesti nuo kulmapainot muuttuvat kun painoja siirtelee. Irrotimme Teron kanssa kaikki lyijyt eli 22kg ja 12kg puntit vänkärin penkin kohdalta ja aloimme siirrellä niitä sekä 30kg lisäpainoja joita joudumme autoon laittamaan. Parhaimmillaan saimme taka-akselille jopa 48% painosta kuskin kanssa. Mielenkiintoista, kunhan saamme uuden koneen paikoilleen keula keventyy entisestään. Olen melko toiveikas tämän asian suhteen ja uskon että nimenomaan Ahvenistolla tulemme olemaan aiempaa todella paljon nopeampia. Meillä on ollut nimenomaan suolenkiltä poistuessa suuria ongelmia aina. Tämä varmaan auttaa siihen, pääsuoran jälkeisessä pitkässä oikeassa on nimenomaan perän pito se sulake joka estää kovemman ulostulonopeuden. Muualla auto on hyvin balanssissa ja ajettavuus ei ole SE ongelma. Muualla lähinnä tehoton kone on ollut ongelmana viime vuosina. Tilasin eilen loputkin osat tähän projektiin, pinta-alaltaan tuplat isomman öljynjäähdyttimen, lentokoneletkut ja liittimet sekä Magnecorilta mittatilauksena uuden puolanjohdon. Tuo MSD Blaster puola on erilaisella kaapelikiinnityksellä kuin original BMW. Tuolle yhdistelmälle ei johtoa ihan heti löytynytkään. Onneksi Magnecor on varsin edullinen, johto maksaa vain noin 40USD toimitettuna.

 

2.8.2011

No nyt ihan yllätyin, Magnecorilta tuli puolanjohto. Oli lähtenyt matkaan viime viikon torstaina.. Tuhlauksen määrä on järjetön. Tilasin uuden öljynjäähdyttimen ja lentokoneliittimet ameriikan mantereelta. Briteistä vielä siihen sopivaa teräspunosletkua ja alumiiniset työkalut ko. liittimille, sekä ruuvipenkkiin muoviset leuat. Otin myös tankin kaatoventtiilin kun tajusin ettei meillä ole venttiiliä siinä. 

Testasin myös suuttimien tuotot ja sumujen muodostuksen suutin sarjasta joka minulla on ollut pitempään odottamassa paikoilleen menoa. Onneksi en ole käyttänyt. Viidessä oli pistemäinen suihku, yhdessä laajempi hyvän näköinen. Ajoittain yksi jäi vuotamaan suihkuttamalla. Toinen jäi tiputtamaan. Lisäksi suihkut olivat epämuodostuneita ja tuotoissa oli 6% heitot. Eli, hylkyyn menevät. Yritän tilata jenkeistä huolletut ja puhdistetut sekä keskenään 1% sisään matchatut suuttimet. Katsotaan saisinko uudemman sukupolven nelireikäsuuttimet tms. 

 

Testit menossa. Napista avataan suutin ja lasketaan sekuntikellon kanssa mittalasiin bensaa. Suihkunmuodon testasin karkkilaatikkoon sumuttamalla.

Sitten tilasin myös Avain Vaunusta lohkon ja kannen väliin holkit ja keinuvipuakseleiden päätytiivisteet, ne kumimolvanat. Nyt ei pitäisi puuttua enää mitään. Vesiletkusarja jonka tilasin jo varmaan 2kk sitten jenkeistä oli lähtenyt myös tulemaan. Yritin tilata takaiskareiden huoltosarjan ja samalla shimmiprikat joilla saisin niitä hieman jäykemmiksi, onhan taakse menossa lisää painoa jatkossa. Soittelin myös Motestille ja siellä tuntui olevan kiireen tynkää, mutta saanen auton sinne ennen Ahvenistoa. 

Jotain ihan konkreettistakin tein eli öljynloiskelevyt sain melkein valmiiksi, pientä sipistelyä vielä ja en ovat valmiit. Sitten kone osiksi ja puhdistuksen jälkeen takaisin kasaan uusilla laakereilla jne. Voipi olla jo tällä viikolla kasassa koko paketti, JOS inspiksiä löytyy.. 

 

9.9.2011

Lipsahti kuukausi tässä välissä mutta on jotain, ja aika paljonkin tehty. Purin koneen vielä osiin, putsasin ja pesin kaiken ja niputin koneen läjään. Kohokohtia koneen kokoamisesta oli mm. teräsvauhtipyörän muoto oli eri ja meni jumiin takatiivistekopan ruuvinkantaan. Eipä ole käynyt ennen. Sitten kytkinpaketti piti madaltaa jotta ylimääräiset levyt sai pois. Tehdasuusi säädettävä nokkapyörä ei pelannutkaan ollenkaan, kyllä ihmettelin, piti ottaa entisestä koneesta säädettävä pyörä, ei istunut hammashihna ollenkaan: 

Ei oikein istu hampaalla. Sen sai menemään kun kiristi oikein tiukkaan hammashihnan, mutta koko ajan halusi nousta hampaalle.. Mycket farligt, very dangerous..

Laitoin kaikki uudet vesiletkut ja yritin muutoinkin tehdä varmaa pakettia, öljynjäähdytin ja lentokoneletkut menivät paikoilleen. Kevensimme keulaa sääntöjen mukaan eli poistimme valot. Kone saatiin läjään ja ei lähtenyt pyörimään. Huomasin että tulpankipinäanturi ja ka-asentoanturi käy ristiin johtosarjaan.. Ne oikeinpäin ja sitten lähti heti pyörimään. Kone vaikutti todella herkältä ja kuullosti kireältä. Sitten Tero otti auton ja lähti ajamaan sisäänajoja. Sanoin vielä että on jännää mitä kaikkea on jäänyt irti kun niin järjetön kiire oli  kootessa ja teimme ristiin hommia Teron kanssa. No, ensimmäinen havainto oli että kardaani ei ollut perässä kiinni. Putosi kun Tero ajoi pihalle.. Sitten nosturille ja nosturista katkesi käyttöketju, ketjulukko otti johonkin kiinni ja lukon sokka putosi. Sitten kikkailtiin auto kärryyn. Soitin perään että hammastanko on varmaan irti, no onneksi Tero oli sen kirinyt.. Sitten kun auto tuli sisäänajosta tuli viestiä että öljyä valuu aika paljon jostain. Sitten tuli mieleen että pakkivalon anturi on varmaan jäänyt pois.. No se oli helppo korjata.

Tästä kohtaa auto jäi JP-Autotuningin hellään huomaan ja siihen tehtiin uusi pakoputki. Palasimme jälleen sivuputkeen ja Jukka toteutti auton alle todellisen käärmeenpesän täydellisillä rypyttömillä putkilla. Painonjakaumallisesti loistava ratkaisu ja äänetkin pysyivät kurissa, myös maavara on parempi kuin ennemmin. Autoon vaihdettiin myös sisäänajo öljyjen tilalle Castrollit. Ja sitten Motestia kohti.

No, sehän ei Ihan putkeen mennyt tuo Motestin reissu, onneksi Oikarilla riitti kärsivällisyyttä. Aamulla noudin auton JPn pihasta, no ajoin Jyväskylää kohti kun tuli mieleen että onkohan kaikki varaosat polttoaineensyöttöjärjestelmään mukana. Auto rampille ja katsomaan, no ei ole, takaisin ja klo 5.30 Jukalle soittamaan että avaappas hallin ovet. Sitten Motestille ja auto pois kärrystä ja rullille. Autoon tullut sääntöjen mukainen boksi (tarkastimme vielä Oikarin tietokannasta) oli sen verran erilainen että pelkkään boksin valmisteluun meni kolmatta tuntia. Sitten jarrulle ajamaan, ja hops, bensanpaineensäädin alkoi vuotamaan. No sitä kiristeltiin. Sitten taas ajamaan ja herranen aika mikä synkkä savu nousee sulakerasiasta, äkkiä pelit seis... No yksi sähköjohto oli jäänyt VENTTIILINKOPAN VÄLIIN...  Normaalisti konehuoneeseen vedetään joku 30kpl nippusiteitä ja käytämme paljon aikaa siihen että kaikki pysyy paikoillaan eikä pääse heilumaan vääriin suuntiin tms. No nyt emme ehtineet sitä tehdä ja kun jälkikiristin kannen (kauhea kiire taas) niin johto oli jäänyt väliin.. No sen muovi rikkoontui ja meni oikosulkuun. Olin ihan varma että siihen jäi. Mutta onneksi auto lähti taas pyörimään kun saimme kaapelin pois. No, kaikessa tässä meni niiiiiiin kauan että minun piti jättää auto Motestille ja lähteä kotiin. 

Sittemmin kuulin että läppäkoteloanturi oli rikki jota oli pitänyt rakennella. Sitten oli pakoputki vuotanut niin paljon ettei saanut säädettyä joten joutui sitäkin hitsaamaan. Sitten oli tulpat alkaneet oireilla ja joutui vaihtamaan tulpat. Ja sitten Oikari soitti että tuulettajanhihna on kääntynyt nurin???!! No, minä että käännä takaisin että jospa se siinä kestää. Ei kestänyt vaan katkesi ja kone kiehahti... Epätodellista.. Kaikista uskomattomin penkitysreissu ikinä. Kaiken päälle kone oli niin nakutusherkkä ettei sitä saatu pelaamaan kuten toivottiin ja sekä tehot että väännöt jäivät väkisin liian alas. Minkäs teet..

Sitten auto kotiin neljän päivän yöreissusta. Auto heti Jukalle pakoputken kiinnitysten viimeistelyyn. Samalla teimme kytkinpolkimelle uuden stopparin ja fiksasimme yhtä jos toistakin. Pojat paikallistivat että se savu joka nousi sulaketaulusta oli tullut virtalukolta puolalle matkaavasta johdosta. Koko muovikuori oli sulanut. Otimme koko johdon pois ja laitoimme uuden. Taivastelimme laturinhihnan linjausta mutta mitään syytä ei löytynyt miksi hihna oli kääntynyt. Ainoa syy jonka keksin oli että hihnan runko on rikkoontunut jo tehtaalla, tai sitten asennettaessa jolloin se on venyttynyt vinoon pyöriessään. Sitten auto kärryyn ja Ahvenistoa kohti. Jossain välissä saimme auton myös painoihinsa ja painot jäivätkin ihan ok. Ristipainot 50/50, oikea-vasen 50/50 ja etu-taka 52/48. Ja tämä siis ilman että pyörittelimme ollenkaan jousilautasia, eli saimme tuon tehtyä lisäpainoja sijoittelemalla. Latasimme vielä reilun 10kg lyijyä sisään ettei vaan jää alipainoiseksi. 

Ahveniston reissusta enemmän omalla sivullaan. Kisasta palattaessa huomasimme että kappas vaan, jostain vuotaa öljyä, öljyt olivat yhä maksimissa mutta öljynjäähdyttimen lentokoneliitin vuosi jostain josta se EI VOI vuotaa, eli liitin on oltava halki tai jotain mystistä. Vuoto on alkanut aivan kisan lopussa. Muutoin ei mitään kummempaa ongelmaa löytynyt kisan jäljiltä. Nyt kaikki prosessoriteho käytetään siihen kuinka saisimme moottorista irti sen mitä siellä piileksii, ja tämä olisi saatava irti ennen Motoparkkia.

 

13.10.2011

Motoparkissakin käytiin. Siitä enemmän omalla sivullaan. Ennen kisaa karsimme vänkärin penkin ja turvavyöt pois, teetätin kevyemmät jarrusatulan kannakkeet, kevyemmät levikelaipat ja muutamia muitakin sääntöjen sallimia kevennyksiä. Lopputuloksena lisäsimme 18kg lyijyä peräkonttiin. Painojakauma muuttui entisestään. Laitoimme myös takavakaajan paikoilleen ja sitä oli tarkoitus kokeilla Motoparkissa, no, se ei auttanut vaan piti irrottaa ennen kisaa treeneissä. Säädin venttiilinvälykset ja jotain pientä muutakin tehtiin. Valitettavasti jo Ahvenistolla oireillutta bensamittaria ei korjattu vaan kärsimme siitä vielä Motoparkissakin, ja ehkä jopa voitto meni tähän. Käytin autoa ennen Motoparkkia Motestilla. Se ei aivan onnistunut vaan teho laski ja vääntö EI parantunut. Tai parantui siten että vääntökäyrä oli parempi vaikkei maksimilukema parantunutkaan. No miksi näin? Olimme tilanneet osat pakoputken sekundaareihin mutta sitten kun aika koitti mennä säätöihin niin osat olivat vieläkin jossain kateissa. Jouduimme laittamaan Rookien vanhan putken jotta saimme testattua paksummilla sekundaareilla konetta. Myös öljyletkun yksi liitin vaihdettiin ja havaittiin että toinenkin vuotaa joten sekin piti vaihtaa. 

Mitäs sitten, kisa ajettu ja jotain pitäisi keksiä. Ensi vuonna ajetaan ilmeisimmin CUP joten sitä lähdetään hakemaan. Tarkoitus on käydä auto läpi huolella. Iskarit huolletaan ja kaikki osat polttoainejärjestelmässä irrotetaan ja puhdistetaan. Tankkiin laitetaan jokunen varoitusvalo lisää. Koneesta kaivetaan jotenkin +200hp ja +300Nm jotta pystymme ajamaan kilpaa myös suorilla. Mutkissa meillä on jo asiat ihan ok mutta suorilla ei. Perävälityksiä pitää etsiä lisää jotta välitykset saadaan kohdalleen. Teemme uuden paisuntasäiliön alumiinistä ja öljynsuodatin siirretään painonjakaumallisesti parempaan paikkaan, ja on se nyt todella vaikea vaihtaakkin kun mikään työkalu ei sovi pakosarjan ja lohkon väliin. Nämäkin siis on säännöissä vapautettu. Etujarrut pitäisi vaihtaa vähän kevyempiin ja dataloggeri pitäisi vaihtaa toisenlaiseen. Videokamera sydeemitkin pitäisi saada kun nyt ei saada nauhaa ollenkaan. Iskareita ei ole varalla ollenkaan joten pitäisi saada uudet iskaritkin jotta nykyiset saadaan varalle. 

 

11.11.2011

Maaginen päivämäärä kirjoittaa päivityksiä. Autoa olen tehnyt enemmän kuin varmaan koskaan tähän aikaan vuodesta. Säädin venttiilivälykset, myin mittariston ja purin sen pois, avasin etujarrut taivasteltaviksi jne. Olen piirtänyt nipun piirustuksia koneistajalle ja vaihdamme monia huonosti toteutettuja patentteja parempiin. Tilasin uuden etupuskurispoilerin kaveriltani ja se pitäisi hakea jotta pääsee tekemään kevyemmän etuspoilerihärdellin. Olen tehnyt myös onnistuneita ostoksia Ebaystä. Sain ostettua Longacren lämpömittarin. Mukaan tuli piikkianturi rengaslämpöjä varten, sillä pääsee ns. pintaa syvemmälle. Mukaan tuli myös 1000C asti mittaava anturi jolla voi mitata jarrulevyjen lämpötiloja. Tämä on oikein hyvä lisä niin tiedetään jatkossa jotain jarrujen lämpötiloista. Näin voimme jarrujen jäähdytystä säätämällä passata lämpötilat paloille sopiviksi. Tilasin etusatuloihin myös tiivisteet, tarkoituksena on tehdä ensimmäisen kerran satuloihin huolto. Myös levyjen keskiöt pitää koneistaa uusiksi. Pohdiskelen myös josko takalevytkin pitäisi vaihtaa oikeiksi kisalevyiksi vai jatkaisiko vielä tarvike biimerin levyillä. Iskareiden huoltokin pitäisi tehdä, Toni sai järjestettyä typpisäiliön tiimille. Antti taas koneistaa iskarintäyttöventtiilin valmiiksi joten sen jälkeen pääsee purkamaan iskarit pöydälle ja tilaamaan puuttuvat osat iskareihin. Takaiskarit shimmataan tiukemmiksi, muuten tehdään vain huolto. Etutolpissa pitäisi olla patruunan ja tolpan välissä öljyvaippa, no jossain on pieni reikä ja se öljy valuu pois. Tolppia pitää siis heftailla. Pääpaino on ollut tallin viimeistelyssä. Rakentelin pakokaasuimurin valmiiksi ja kiinnitin nosturin ympärillä olevat vanerit kunnolla. Liimasin ne vielä uretaanilla tiiviiksi. Nyt pitäisi vaan hioa levyt niin pääsee laittamaan sika-pinnoitteet paikoilleen. Levyt on jo melkein pilalla öljytahrojen takia. Sitten hiotaan vielä nosturista ruosteet ja pinnoite siihenkin. Värkkäsin myös paineilmaputkistot talliin ja teimme sähköjen koeponnistuksen. Kohta pääsee 100% keskittymään kilpa-autoon! Muistakaapas käydä myös tiimin Facebookissa! 

http://www.facebook.com/pages/2-Team-JP-Autotuning/165543543540581

 

3.12.2011

Paljon on tapahtunut. Päätin viimein siivota kojetaulun alta sähköjohdot kondikseen. Siellä elää valloillaan sähköjohtoyhdyskunta johon on muuttanut laittomia siirtolaisia. Kävin lähes kaikki johdot läpi kytkentäkaavioiden kanssa, ja lisäksi seurasin ne käsin alusta loppuun. BMW harrastaa uskomattomia lenkityksiä, konehuoneesta tulee kolme johtoa kuskin viereen helmakoteloon, siellä ne on tinattu nippuun ja vielä yksi joka menee mittaristoon. Katkoin kaikki pois ja oikaisin ne suoraan oikeana paikkaan. Joitakin kymmeniä metrejä johtoa oli myös niin ettei niillä enää ollut laitetta johon liittyä. Keräsin ne pois sulakerasiaan asti jonne jätin 5cm pätkän ja laitoin kutistesukan suojaksi. Painoa ei lähtenyt sähköjohdoista kuin alle kilo, mutta se siistiytymisen määrä oli todella merkittävä. Lisäksi löysin useita paikkoja jotka olisivat aiheuttaneet keskeytyksen jos niitä ei olisi korjannut pois. 

Levikelaipat ja satulan kannakkeet ennen ja jälkeen, tämä tehtiin jo kesällä.

Jarru ja rengaslämpömittari löytyi Ebaystä. 

Hmmmm... Delicious

Tämän voisin myydä, öljynpaineen varoitusvalon anturin jatkorauta ja kyljestä öljynpainemittarin lähtö.

Myös vänkärin puoli siivottiin.

     

Sivulasien huurtumisen estoa varten johdin kurttuputkella puhalluksen sivusuuttimille. Aiemmin putkia ei ollut kun vakioputkien kulun tiellä on turvakaari molemmin puolin. Eipähän tuo varmaan virtaa kuten sileä putki, mutta kyllä sieltä jonkunmoinen puhallus tulee.

Jätin vakiosulakerasian vielä konehuoneeseen, mutta sieltäkin siivottiin turhat pois. Toisaalta lisäsin sinne flektin releen tuonne vasemmalle ylös, aiemmin se roikkui johtosarjan varassa ohjaamossa. Sulaketaulun poistaminen olisi ollut aivan liian suuri projekti.

Kytkinpaneelin takaa lyhentelin johdot samanmittaisiksi, laitoin oikeat täysmetalliset apikot, tinasin ne ja laitoin kutistesukat. Lisäksi merkkasin kaikki niin että jos niitä joskus tarvitsee irrotella niin helpommin löytävät oman paikkansa.

Mittariston peitelevy työn alla. Orkkis muovikehykseen liimasin alumiinipellin. Lopuksi ne lähtevät nukattaviksi, kuvassa tuo on ylösalaisin.

Seuraavana viimeistelen sähköt ja kojetaulun. Uusi mittaristo saadaan tammikuussa jolloin sen pääsee rakentamaan kiinni. Kunhan johtosarjat ovat takaisin paikoillaan aloitan auton ohjaamon lattioiden siivoamisen. Takajalkotiloissa olevissa isoissa reijissä olevat peitelevyt ovat molemmin puolin revenneet kun trailerissa oli aluksi niin lyhyet rampit että rampin kiinnike löi reiät noihin kohtiin. Penkki pis ja hitsaamaan kunnon tulpat. Huomasin myös että kaasupolkimen kannake on revennyt, sekin pitää hitsata.