Edellinen
Botniaring-10
Kemora-10
Ahvenisto-10
Motopark-10

 

 

KAUDEN 2010 TAPAHTUMAT

29.3.2010

Taisin tehtä jo oman ennätykseni kirjoittamattomuudesta. No, taas on ollut vähän se tilanne että pahan on päivittää kun mitään ei tapahdu. Koulu ja työ vie kyllä tehokkaasti ajan. Ei paljon ole ehtinyt harrastamaan. Ainoita juttuja on ollut tallin rakentaminen. Siellä alkaa kyllä olla hiljalleen valmista ja lämmöt on olleet päällä syksystä asti. Nosturikin toimii ja kalusteet alkavat olla paikoillaan. Nosturin ympärillä vaaniva monttu on kohta klaarattu. Sain jo teräsrungon lattiaa varten melkein koko monttuun, vielä levy paikoilleen ja alkaa olla lattiatkin pinnoituskunnossa.

Entäs auto? Noooo.. On siinä maalausta valmisteltu, hieman, eli tarrat on revitty. Lähiviikkoina auto roudataan JPn pajalle siellä alkaa maalaaminen. Uuden woimamoottorin osat alkavat olla hankittu. Tehdasuusi kannen aihio on jo, samoin lohkoon kaikki muu paitsi männät jotka pitää tilata mittojen mukaan jenkeistä. Nyt testaamme eta konetta, saapa nähdä miten skulaa eta kun se tehdään laillisesti. Ei taida tehoa olla tarjolla ihan niin paljon kuin i koneesta mutta jospa vääntöä olisi siitäkin edestä. Huhut kertovat jopa 300Nm väännöistä 2,7 koneella. Kohta tiedetään.

Haaveissa oli osallistua huhtikuun lopussa Botniaringille mutta saapa nähdä saadaanko auto valmiiksi.

 

28.6.2010

Nyt pojat se alkaa taas. Nääs kirjoittaminen. Sain uuteenkin läppäriin asennettua tarvittavan ohjelman joten pääsen päivittämään ja päivittelemään. Mitä siis edellisen jälkeen on tapahtunut? Uutta moottoria ei saatu valmiiksi, auton maalaus venyi ja saimme siihen värin vasta kesäkuun puolivälissä jolloin ensimmäinen kisa oli botniaring pari viikkoa sitten. Tekniikalle ei tehty mitään viime kesän jälkeen ja hyvin se onneksi pelasi ringillä. Ikäväkseni havaitsin että muut menevät koko ajan kovempaa jolloin meidän sijoitukset vain tippuvat. Tästä aloitin uutta intoa puhkuen auton kehittämisen jälleen! Tilasin uuden kisa-akun jotta saisin pyöräpainot lähemmäs oikeaa. Nyt akku on n. 20kg ja takana, uusi tulee olemaan n. 6kg ja edessä. Uskoakseni saan staattiset pyöräpainot lähemmäs kohdalleen näin. Lisäksi havaitsin vaakalla ringillä että automme on n. 30kg ylipainoinen, näin mennään reilulla 10kg ylipainolla joka on hyvä turvamarginaali. Rakentelen pientä hyvää myös pyörägeometrian puolelle, uskon että  peräpään pito paranee. Jo pari kesää meitä on vaivannut jarrupaineen säädin joka on Wilwoodin pyöritettävä malli. Se on jotenkin viallinen, siinä säätö tapahtuu hyvin lyhyellä matkalla ja sen käyttö on hieman epämääräistä mielestämme. Ostin jo vuosi sitten vipumallisen mutta vasta viikolla sain sen paikoilleen.

Auto palautuneena maalauksesta, nosturikin toimii.

Päätimme osallistua 24h kisaan, jos vain saamme kuljettajapolitiikan kuntoon. Sitä ennen;

- laitan uudet jarrupalat joka kulmaan, ehkä levytkin

- kaikki uudet pallonivelet keulaan

- kaikki uudet öljyt ja suodattimet

- venttiilinvälykset säädetään

- perä vaihdetaan harvempaan = lujempaan

- alustan säätöä ja valtavasti rengastöitä..

 

10.7.2010

Nyt on jotain kerrottavaakin. 24h kisa on varmistunut ja teemme urmaksena töitä jotta kisassa ei tulisi mitään ylläreitä. Tehtyä;

- etutukivarret ajamattomilla pallonivelillä paikoillaan

- vääntynyt etutukivarren takakiinnike vaihdettu

- takaripustuksen ongelma korjattu

- pakoputken kannake oli poikki, korjattu

- jarrupaineensäädin vaihdettu pyöritettävästä viallisesta uuteen vipumalliseen

- perä irroitettu ja kohta myös kiinnitetty harvempi = lujempi paikoilleen

- kaikki öljyt ja moottoriöljynsuodatin vaihdettu

- laturi tarkistettu ja havaittu että pitää ihmeellistä ääntä, äänetön varalaturi paikoilleen uudella hihnalla ja hiilillä varustettuna

- uusi tuulilasi haettu ja kohta paikoillaan

- venttiilinvälykset säädetty, ja havaittu että yhdessä venttiilissä loppuu säätövara, sai vain 0,20mm välyksen ei yhtään enempää vaikka ohje on 0,25mm

Ongelmiakin esiintyy, tilasin uudet etujarrulevyt ja kilpa-akun 5,9kg Englannista mutta kävi ilmi että saamme niin myöhään että joko eivät ehdi edes kisaan, tai sitten vain varalle laatikkoon. Myös Sarlinilta kuului ikäviä, käyttämiämme DS 1.11 seoksisia paloja ei saakkaan enää.. Pahus, jouduimme aivan omituiseen tilanteeseen ja otimme eteen kaksi pakettia DS 2500 seoksisia paloja sekä taakse yhden sarjan. Toivottavasti yksi sarja kestäisi koko kisan, pelkään että joudumme kuitenkin vaihtamaan palat kesken kisan. Renkaita pitää vielä vaihdella vanteelle, odottelen vielä renkaita matkahuollosta.. Tero myös korjasi tuota meidän ajanottoamme kun se syö niin paljon patteria että olisi rakennettu virran syöttö siihen. Tapaturmaisesti siitä irtosi yksi satiainen jonka takia se lopetti juuri sen oleellisen, eli aikojen ottamisen. Pahus. Vaihdevivustoon on tullut luvattoman suuret välykset, lisäksi 12h kisassa katkesi treeneissä myös  yksi vivuista, sekin pitäisi tarkistaa ja korjata.. Vielä viikko jäljellä....

 

20.7.2010

Kisa on ajettu ja siinähän kävi ihan hyvin, ensimmäinen voitto on nyt taskussa! Toivottavasti tämä jatkuu yhä vaan. Autossa esiintyi erittäin vähän ongelmia joiden ansiosta pärjäsimme hämmentävän hyvin, peräti 10krs kaula kakkoseen. Koko kisassa ei nopeuteen vaikuttavia ongelmia tullut ennen kuin 20min ennen loppua kun keinuvipu nelosen imuventtiililtä päätti katketa. Mittailimme eilen Teron kanssa puristuspaineet kaikista sylintereistä ja 13,75-14,00 oli kaikissa paitsi tässä yhdessä. Siitäkin mittasin ohivuodon joka oli 10%. Sehän olisi kisakoneelle paljon, mutta meillä on niin väljä lohko että koneen kokoamisen jälkeen oli ohivuoto tasolla n. 7-10%, ainakaan huonompi se ei nyt ole. Riittää että laitan uuden keinun ja säädän venttiilinvälykset niin auto on koneen puolesta valmis Ahvenistolle. Olettaen siis etten saisi uutta eta konetta tehtyä.

Ennen ahvenistoa pitäisi tehdä täydellinen auton tarkistus, tiheämmän perän takaisin vaihto, ja uuden koneen täydellinen kokoaminen/rakentaminen/säätö jne jne. Vähän pelottaa että jää kone vielä Ahvenistolle laittamatta.

 

27.7.2010

Nyt taas jaksaa vähän aikaa päivittää autoa ja nettiä. Tarkistin mäntäpaketin tuloa jenkeistä ja havaitsin hyviä uutisia kun on näköjään tänään tullut paketti Helsinkiin. Mielenkiintoista nähdä minkänäköiset männät JE on tehnyt, ne on varustettu Total Seal männänrenkailla ja "accumulator groove"lla sekä "contact reduction groove"lla. Otin mäntiä seitsemän joten kestää yhden kerran rikkoa yhden männän. Lisäksi odottelen yhä öljynhallintapellistöä ameriikoista, tilasin sen jo kevät talvella ja viikko sitten taisi viimein lähteä tulemaan. Lohko ja kampiakseli jo onkin hankittuna, pitäisi vielä ostaa vesipumppu/öljypumppu/laakerit ja tiivisteet jne. sekä etsiä paikka jossa voi stressiporata koneen. Sitten kampiakseli ja veivit koneistukseen ja tarkistettaviksi. Runkolaakerilinjaa en taida linjahoonata jos kampiakseli pyörii kevyesti, vai pitäiskö kuitenkin. En osaa päättää. Lohko tehdään niin hyvin kuin tiimissä tietotaitoa on, ja onhan sitä. Sitten Etan imusarjat yms. kannen kera kansitaiturille jotta pelaa kaikki yhteen kuten pitää. Taitaa tosin rahat kohta käydä vähiin, äkkiä saa menemään 3000-4000 euroa pelkkään lohkoon rahaa.. Voipi olla että pitää tehdä vain pakolliset työt ja jättää monta hifistely juttua kuitenkin tekemättä sekä ajan että rahan puutteen takia.

 

8.8.2010

Projekti etenee, männät renkaineen ja öljypellistö tulivat ameriikoista. Kampiakseli meni sorvarille ja juuri soitti että on sen sorvannut kevyemmäksi ja kiillottanut kaulat, nyt vain pakettiin ja tasapainotukseen sekä oikaisuun. Lohkoa tutkin ja se pitää viedä poraukseen heti kun stressilevy valmistuu, saanen senkin huomenna. Nyt puuttuu siis vain koneistusta ja kokoamista. Osat ovat periaatteessa hankittu, helppoja kulutusosia puuttuu mutta niitä saanee päivän varoituksella. Samalla rakentelen talliin viimeisiä pintalaudoituksia, ne ovatkin melkein valmiit. Yhden päivän työt vielä laudoitukseen ja sitten alkaa tuskainen maalaaminen, pakko tehdä pikaisesti kun pohjamaalaamattomia olivat osittain nuo päälliverhouslaudat. Mutta hyvähän se on että on tekemistä :o

28.8.2010

Pah. Pakko unohtaa koneen valmistuminen. Koneistamo lupasi enemmän kuin mihin pystyi ja tämä sotki aikataulun totaalisesti. Osia kuitenkin on jo mukavasti, Tiltonin kytkin ja painelaakeri tulivat, akseli on oikaistu ja lohko linjahoonattu sekä porattu mutta ovat yhä koneistamolla. Sitten pitää löytää MOC 410 kromimolyä jotta pääsemme tekemään vauhtipyörää. Sitten koekasaus ja puristussuhteen laskeminen. Harmi kun kone ei ehdi Motoparkkiinkaan mutta toisaalta ehdimme sitten tehdä myös uuden hyper kannen ja penkittää säätöjä ja putkea jne. oikein vimosen päälle. 

2.9.2010

Koskaan emme ole näin vähillä valmisteluilla osallistuneet kisaan. Vaihdoimme öljyt koneeseen, laatikkoon ja perään. Vaihdoimme uudet renkaat vanteille sekä vaihdoin ehjän keinun koneeseen. Mitään muuta en ehtinyt tekemään, tosin osansa antoi myös koneeseen tullut vika. Tiistaina pyöritin konetta uusilla keinuilla ensimmäisen kerran, sitten seuraavana päivänä ei kone lähde enää pyörimään. Kaiken tarkistin ja puolaa arvelin syylliseksi. Kummallisesti ensiö- ja toisiovastus oli kohdallaan, mutta kun laitoimme Starletin puolan paikoilleen lähtikin se pyörimään. Ihme juttu, kummallisesti puola rikki ja itsestään yöllä hajosi. Sitten vain auton pakkaus ja kisaan.

9.9.2010

Aloitin kisaan valmistautumisen kerrankin ajoissa. Tiistaina purimme jo vanhat renkaat pois vanteilta ja nostin auton pukeille nosturilla. Kääntelin eilen jarrupalat oikeinpäin. Mychron extreme hajosi kesällä ja se tulee korjaamolta tänään. Sitten pitäisi tehdä pakoputkeen lisävaimennin tai uusi vaimennin kun Motoparkissa on niin tiukat säännöt meluista. Perä pitää vaihtaa ja vaihteiston öljyt. Onneksi ei kummempaa ollut tällä kertaa autossa.

 

17.9.2010

Kävin näpertelemässä perän irti ja nostin sen pöydälle. Pitää laittaa tiheämpää välitystä alle Motoparkiin, vaihdoin perän kopan toiseen perään ja takaisin paikoilleen. Totesin että vuosi sitten uusina ostettujen vetoakseleiden perän puoleiset nivelet ovat jo väljät, pyörän puoleiset ovat yhä ok. Pitää vielä lisätä rasvaa niveliin, kävin sitäkin jo hakemassa. Vaihteistoon lurautin uudet öljyt ja eturipustuksen purin osiksi ja kiinnitin heittokelloston siihen. Siinä menikin pari päivää kivasti kun kellottelin camber käyriä jne uudelleen. Pientä modausta sillekkin puolelle tein joten keulan toiminta pitäisi olla entistäkin parempaa, toivon että erityisesti nopeahkoissa mutkissa esiintynyt puskeminen korjaantuu näillä hienosäädöillä. Sitten pitäisi koota ripustukset takaisin ja alkaa säätää nelipyöräkulmia. Ennen Motoparkkia isoimpana projektina tulee olemaan pakoputken uudelleen rakentaminen niin että desibelit tippuvat nykyisestä 98dB tasosta 95dB tasoon. Vaatii ainakin yhden vaimentimen uuden. Nyt siellä on iso takana ja erittäin pieni keskellä. Ainakin sen keskimmäisen tilalle pitää laittaa iso vaimennin. Takavaimentimeen pitää porata reikä ja katsoa JPn uudella taipuisalla skoopilla sinne, liekkö villaa enää ollenkaan.

 

1.10.2010

Kisa on taas takana, samoin koko kausi. Omituisen mukavaa on se että auto jäi erinomaiseen kuntoon korin puolesta. Ensi talvena ei tarvitsekkaan tehdä korille välttämättä mitään. Tosin aikomuksenamme on vaihtaa etupuskuri/spoileri M3 Evo malliin sekä samalla maalata katto ja takapuskuri uusiksi. Muuta ei tarvitse koriin tehdä. Muuten on paljonkin projektia tiedossa, kulmapainoja pitäisi säätää, kisa akku pitäisi laittaa, uusi moottori ja huollettu vaihteisto paikoilleen, iskarit osiksi ja huolto jne. Tästä se lähtee taas.

 

25.10.2010

Olisittekos arvannut että nyt jo päivitän? Huh, mutta pakkohan se on mainita että lauantaina pitää lähteä hakemaan aluemestaruuspalkinnot! Vastustajina oli kuitenkin mm. Rookie Racing ja TopSport joten ihan ilmaiseksi ei tuokaan pytty tullut. Biimerille ei ole tehty mitään mutta autotallia olen sentään siivonnut ja viimeistellyt. Vielä olisi pientä laittoa mutta onneksi vähäistä, ison kompressorin kokoaminen ja virittäminen niin että öljyt pysyvät kyydissä olisi ensimmäinen projekti. Sähköjen viimeistely olisi seuraava proggis ja sitten pitäisi kyllä jo aloittaa biimerin tekeminen. 

 

13.11.2010

Motorsportin kanssa tällä nyt ei ole suoranaisesti tekemistä vaikka BMW Motorsportin tekemää tekniikkaa sisältääkin. Tiimin treeniautoksi tuli hankittua Z3M Roadster eli M3 koneella varustettu avo Z3. Jenkua koneessa 321hp ja vääntöä 350Nm. Hinta oli puolet normaalista kun moottori oli tuhoutunut perheen tyttären ajeluissa. Tilasin tuohon jo ehjän koneen briteistä, mukana tulee myös ehjä kansi ja välikansi tuohon rikkinäiseen koneeseen joten yhden piukean sprinttiauton saa tehtyä tuosta toisesta.

 

Kovakatto paikoillaan.

Endurance projekteihin ei juuri ole aikaa ollut. Tilasin kyllä uuden etuspoileripuskuri yhdistelmän lasikuituisena, tilaan myös uuden takaspoilerin kun nuo säännöt sallivat koko mallisarjan osien käytön nykyään. Moottorin osat ovat yhä koneistamolla ja nekin pitäisi hakea sieltä.. Yksi paketti autosta puuttuvia listoja ja muita pikkuosia kuten puskurinkiinnikkeitä tuli myös matkahuollossa. Autolle ei kuitenkaan ole ehtinyt kukaan tekemään mitään. Ajatuksena oli että kun kaikki korinosat ovat saatu, viedään auto JP-Autotuningille ja siellä vedetään spoilerit ja auton katto uuteen väriin. Sitten kori on valmis teipattavaksi. Sen jälkeen moottorin tekeminen ja alustan tuunaamista.