|
|
KAUDEN 2012 TAPAHTUMAT
18.1.2012 Viimeisimmät viikot ovat menneet tallia viimeisteltäessä. Nosturimontun reunat on tehty paksusta vanerista ja ne alkoivat mennä aika kauhean näköisiksi öljytahroista yms. Hioin vanerit nauhahiomakoneella ja täytin reunojen urat ensin uretaanilla ja sitten Sikaflexillä. Lopuksi Sika kaksikomponenttipinnoite. Pinnoite on odottanut tallissa jo pari vuotta ja on näköjään vuoden yliaikainen. No mitä siitä seuraa, se, että väripigmentti on irronnut ja takertunut pohjaan. Lopputulos on vaalean vihertävä lattia ;) Onneksi muuta näkyvää vaikutusta sillä ei ole. Pakokaasuimurin tein loppusyksystä ja vielä kun jaksaisi nosturin ajosillat maalata niin sitten alkaisi olla aika valmista tältä talvelta. Kilpa-auton osalta projektit ovat edenneet hitaahkosti. Tilailin E-hyväksytyt Led valot keulaan. Verrattuna entisiin pieniin lisävaloihin painonsäästöä tuli peräti 250g.. Kaveri teki myös uuden etuspoileri/puskurin. Entinen ajettiin Motoparkin treeneissä kappaleiksi ja on muotopuoli. Seuraava projekti olisi ohjaamon viimeistely, penkki pois ja lattioiden hitsaaminen ja maalaaminen. Takajalkotiloissa on semmoiset isot about 150mm reiät jotka tulpattu autoa tehtäessä. Nyt ne ovat osuneet kärryn ramppeihin ja revenneet osittain irti. Niitä on teippailtu jne jotta vesi pysyisi ulkona. Jarruihin olen tilannut uudet kumit sekä Alconeihin että Wilwoodeihin. Wilwoodin kumit sain Ebaystä muistaakseni 6€/kaksi sarjaa hintaan, oli hinta kohdallaan. Kunhan saisi rahaa niin pitäisi tilata levyt ja palat. Mittaristoksi valikoitui Race Technologyn näyttö yhdistettynä loggeriin ja videotallennukseen. http://www.race-technology.com/video4_+_gps_4_camera_package_2_31010.html tuolta löytyy videokamerointi systeemi. http://www.race-technology.com/dash2_2_31.html näytöksi tulee Dash2. Nyt vain odottelemme laskua jotta voisimme tilata tuon paketin. Siinäkin on tiedossa kohtuullinen projekti kun sen asentaa paikoilleen.. Mutta, sen jälkeen saadaan kunnollista monikamerakuvaa ja tarkoituksena on viedä niitä säännöllisesti nettiin. Bimmeri on näinkin kokonainen vieläkin.
Vanhaan mittaristoon vaihdossa tuli tehdasuusi M20B20 kansi ja nokka-akseli. Tuo kansi on tiettävästi kaikkein paras aihio kun tehdään virikansi M20 koneeseen. Endurancessa se tosin on sallittu vain M20B20 koneeseen asennettuna, mutta tuo rajoitus ei ole ongelma oikeastaan missään muussa luokassa, saatikka katukäytössä.
15.2.2012 Vauhti alkaa kiihtyä remonteissa. Nyt heitin etusatulat koneistajalle, tulee parannus joka säästää rahaa ja helpottaa elämää. Nykyiset Alconin satuloiden palat ovat 5mm liian korkeat ja niitä pitää aina madaltaa ennen asennusta. Silti ajoittain madallus on ollut riittämätön kun pala on kulunut ja palan rauta on yltänyt keskiöön. Lisäksi Alconiin suoraan käypäiset palat maksavat hunajaa, ja takasatuloissa on erilaiset palat kuin edessä. Nyt pääsemme kerralla kaikista ongelmista eroon, koneistaja modifioi satuloiden jarrupalojen kannattimia niin että niihin sopii samat palat kuin takajarrusatuloissa eli Wilwood FRP501. Palasarjan hinta tippuu 100€, voimme siirtää kuluneet palat taakse jossa kulunutkin pala kestää pitempään jne. Jarrulevyjen keskiöt lähtevät myös modifioitaviksi pohojanmaalle Antille. Myös takajousien alalautaset vääntyilevät, niihinkin Antti saa tehdä paksummasta tavarasta uudet. Kaikki jarrusatulat on purettu atomeiksi. Tilasin huoltosarjat jokaiseen iskariin ja saamme nekin peruskorjattua. Etutolpat olivat saaneet väsymismurtumia tolpan putkeen, ne piti korjata ja vahvistaa myöskin jottei tolpat katkea kisoissa. Yllättävän kovat rasitukset niihin kohdistuu!! Etuiskareiden painemittaus, on vajunut paine näköjään.. Hiljalleen osiksi menossa iskarit, nyt ne ovat jo pieninä paloina karkkilaatikoissa. Cambermittarin osia sekä pohjapanssarin korokkeet. E-hyväksytyt ledi-valot keulaan.
20.2.2012 Hitsaushommia on nyt tullut tehtyä. Trailerissa oli aiemmin niin lyhyet rampit että pohja otti kiinni rampin kiinnikkeisiin ja repi melkoiset viillot takajalkatiloihin. Ajoin rälläkällä liki A4 palan irti vänkärinpuolelta ja hitsasin 100% saumalla kiinni suoraa peltiä. Leikkasin pieniä kiekkoja pellistä ja hitsasin puolenkymmentä reikää umpeen. Hitsasin myös kuskin takajalkatilan aukon umpeen. Penkin irrottelin ja havaitsin että kiskot ovat ottaneet pohjaan kiinni, pitää hitsata korokeprikat väliin että nousee pari milliä ylöspäin. Kaasupolkimen kiinnitys oli revennyt pistehitseistä, hitsasin senkin kiinni. Tilailin repullisen lentokoneliittimiä Briteistä, laitan huohottimen uusiksi. Aiemmasta puuttui kaikki venttiilit joita säännöt vaativat, emme olleet tajunneet. Nyt tulee sekä kaatoventtiili että takaisku, löysin yhdistelmäventtiilin joka hoitaa molemmat hommat. Bensamittarin anturia olen yrittänyt tilata jenkeistä mutteivat pökelöt vastaa meiliin, pitänee soittaa... Tilasin jenkeistä seals-it split läpivientikumin, saa pääjohtosarjan kunnolla tiivistettyä, jospa ne käryt vähän vähentyisivät ohjaamosta. Iskunvaimentimiin tuli tiivistesarjatkin. Nyt pitää näprätä kaikki uudet O-renkaat yms. stefat paikoilleen. Takaiskareihin pitää laittaa myös männänvarsien liukuhelat. Pitäisi valita myös mitä öljyä aion käyttää näissä iskareissa kun jenkkiöljyt loppuivat. Ehkäpä Redline 10w voisi olla sopivaa.
6.3.2012
Nyt olen saanut jotain aikaiseksikin. Ohjaamo on hitsattu, reiät paikattu ja melkein koko sisusta on maalattukin. Maalasin myös turvakaaret jotka olivat ottaneet paljon kipeää maalipintaansa. Sain tehtyä myös huohottimen viimein. Vaihdoin kaikki letkut metallipunokseen ja liittimet ovat alumiiniset lentokoneliittimet. Venttiiliksi valitsin Newtonin tuplaventtiilin joka toimii sekä kaatoventtiilinä että takaiskuna. Siinä on pari metallikuulaa jotka takaavat bensan pysymisen tankissa kaikissa asennoissa. Ilma kuitenkin pääsee tankkiin. Vedin varuiksi letkun hattuhyllyn läpi ja siihen lenkkiä vielä 20cm ylöspäin jotta huohottimen ylin kohta käy ainakin 30cm yli tankinkorkin. Myös tankkauskaukalon ylivuotoletku vietiin lokarinpohjaan lentokoneliittimellä. Nyt alapuolella on siisti AN6 naarasliitin. Myös halkaistava Seals-It split grommet tuli ja asensin sille kehyksen tuonne kuskin jalkatilaan jossa pääjohtosarja menee palopellistä läpi. Myös yläosa on jo kiinni, vielä pitäisi ruuvata alaosa ja sitten se on valmis. Huohotin härdellit Koriprojektia Fiksasin jarrusatulat, männät hioin tonnisella paperilla, eron näkee kuvassa. Kakkoskuvassa liukkaria jolla jarruosat kootaan
2.4.2012 Iskarit on nyt huollettu. Etutolpat on myös jo paikoillaan. Takaiskarit ovat pöydällä odottamassa, ovat sentään jo valmiit. Takajarrutkin ovat jo valmiit, tosin pöydällä nekin. Etujarrusatuloihin tulee modaus, Alconeihin on todella kalliit jarrupalat, ja kaikenpäälle niitä pitää madaltaa n. 5mm jotta ne sopivat edes paikoilleen nykyisten jarrulevyjen kanssa. Nyt niihin tulee uudet palojen kannattimet joihin käykin liki puolet halvemmat Wilwoodin palat, jotka kaikenlisäksi käyvät ilman muotoilua paikoilleen. Alconit pitäisi palautua tällä viikolla, jolloin vaihdan niihin kaikki kumit ja saan nekin paikoilleen. Periaatteessa viikon kuluttua on alusta täydellisesti huollettu ja paikoillaan. Vain pyöränkulmien tarkastus ja kulmapainojen säätö on vielä alustaan tekemättä mutta niitä ei kannata tehdä ennen kuin kori ja sähköt ovat valmiit. Konehuoneesta puuttuu vielä paisuntasäiliö ja syyläri joten painot eivät ole likikään oikein.
Ohjaamo on melko valmis, penkki on taas paikoillaan ja kiskot on fiksattu ja rasvattu. Turvavyöt ja muut oheisjutut on myös väsätty takaisin paikoilleen. Seuraava isompi projekti on mittariston asennus. Race Technologyn Dash2 pitäisi ruuvata ainakin sen verran kasaan että saadaan moottorin lämmöt ja varoitusvalot pelaamaan. Sitten ei niin kauhea stressi näillä oheisjutuilla ole. Kun mittaristo pelaa saadaan auto vietyä säädettäväksi. Sen jälkeen onkin aikaa väsätä loggeri ja videokamerointi paikoilleen. Pieniä ongelmia on myös tiedossa kun sähköjä siivotessani olen sotkenut bensamittarin. Se ei pelaa alkuunkaan enkä käsitä mikä on pielessä kun siihen tulee periaatteessa vain kaksi johtoa. Mittari näyttää kuitenkin täyttä kaikissa asennoissa, mycket intressant.
|
|